Ondernemen is niet alleen durven en doen, maar soms ook gewoon basaal achter je geld aanzitten. Volgens kredietinformatiebedrijf Graydon betaalt 57 procent van de bedrijven te laat; 6 procent heeft zelfs een betalingsachterstand van meer dan 61 dagen.

Het managen van je cashflow is belangrijker dan ooit en begint vaak met een telefoontje naar die debiteur die nog niet betaald heeft.

Uit een willekeurige inventarisatie van Business Insider blijkt dat er verschillende type wanbetalers zijn:

De helderziende

“Hé, da’s ook toevallig dat je belt. Ik ben net aan het internetbankieren. Ik druk NU op de knop. Morgen moet je het hebben.” Een variant hierop is deze: “Sorry, ik heb het even druk gehad, maar ik ben er as we speak mee bezig. Je ligt boven op de stapel.”

Overbodig te zeggen, dat ook na enkele dagen de factuur alsnog niet is betaald. “Hé, dat is gek. Dan moet er bij de bank iets mis zijn gegaan. Ik ga er meteen achteraan.”

De empathische wanbetaler

De slechte debiteur toont alle begrip voor je telefoontje. "Ik wacht op de betaling van een grote klant. Die kan elk moment komen. En dan ben jij de eerste die ik betaal."

Een variant daarop is die van de ontkenning: "Sorry, maar ik heb helemaal geen factuur van je ontvangen. Normaal gesproken betaal ik die altijd direct."

Nog een andere versie is al of niet bestaande collega's de schuld te geven. "Ik had je factuur meteen afgetekend en naar de boekhouding gestuurd, maar die hebben hem waarschijnlijk laten liggen. Ik ga er meteen voor je achteraan."

De hardliner

"Goed dat je belt. Die factuur klopte helemaal niet. Wat het precies was, heb ik niet paraat, maar ik kom er snel bij je op terug."

Of: "Weet je zeker dat je die factuur naar het goede adres hebt gestuurd? Oh gemaild? Dan moet ie in mijn spam-filter terecht zijn gekomen. Dat gebeurt wel vaker."

LEES OOK: 5 tips om het risico op wanbetaling te verkleinen